Zaterdag 4 april - Reisverslag uit Kresna, Bulgarije van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Zaterdag 4 april - Reisverslag uit Kresna, Bulgarije van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Zaterdag 4 april

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

04 April 2009 | Bulgarije, Kresna

Weer naar de geitenhouder boven in Kresna geweest, maar geiten waren al weg. Zijn toen maar gaan ontbijten en naar Vlahi gereden om geiten te selecteren. We zijn dit keer met mijn autootje gegaan. Als je voorzichtig tussen de stenen en kuilen door manoeuvreert gaat het prima. ’s Middags weer rondgelopen en de beer en wolven bezocht. Hebben Sider een boek gegeven van de dierentuin en foto’s laten zien van de geiten in Erfurt en Kleve. Hij vond dat ze eruit zagen als ‘zoo-geiten’, maar zei niet dat dat goed of slecht is. Ik vroeg hem of hij vond dat ze vet zijn, hij zei dat ze er goed uit zien. Hij vond ook dat de geiten hetzelfde eruit zien als zijn geiten. Dus zelfs na al die inteelt is er niet veel veranderd. Behalve dat de geiten in Erfurt wat kleiner zijn, maar dat is op de foto’s niet te zien.
’s Avonds hebben we gegeten in Kresna in een wegrestaurant met BBQ; maar het vlees was niet gaar en de rekening was hoog (1 BE [“Bulgaarse Eenheid”] €50).
– Dat van die BE is bij ons ondertussen een begrip geworden. De mannen in de Sprinter met de trailer hadden in Roemenie vergeten een vignet te kopen en moesten €600 betalen toen de politie hun aanhield. Maar ze mochten ook €50 ‘onder de tafel’ betalen. Dat hebben ze toen gedaan. Wij zijn in Roemenie ook veel politie tegengekomen. In het wegrestaurant heeft Uwe het bedrag van €50 de naam ‘Bulgaarse Eenheid’ gegeven. Roy en Uwe hebben in de Sprinter gereden en Markus was mijn bijrijder. –
Hebben met Sider afgesproken om weer naar de gieten bovenin (de rand van) Kresna te gaan kijken. Hij is meegegaan om te vertalen. Hebben 2 geiten kunnen kopen en een aanbetaling gedaan. Daarna naar beneden gegaan in Kresna, naar een andere geitenhouder en 5 geiten uitgezocht en een prijs afgesproken.
Dat vertalen is eigenlijk wel grappig. Sider spreek Bulgaars en Engels en ik moet het dan weer naar het Duits vertalen. Soms raak ik zo in de war dat ik tegen mijn collega’s ook Engels praat als ik moet vertalen, zonder het zelf in de gaten te hebben. Dat krijg ik te horen: „Ja, sehr schön, und jetzt auf Deutsch…“
’s Avonds hebben we Sider uitgenodigd om iets te drinken in het hotel. Hij nam zijn broer Atila ook mee en hebben veel zitten praten over geiten, Semperviva en hun activiteiten. Atila en Sider doen wel eens wat illustraties voor boeken en Roy schildert wel eens. Dat was voor mij een goede gelegenheid om mijn schrijfblok tevoorschijn te halen. Roy en Sider hebben beide een tekening gemaakt van een Bulgaarse geit, met handtekening!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bulgarije, Kresna

Erfurt

Recente Reisverslagen:

19 April 2009

back in Dutchland...

10 April 2009

Weer terug

09 April 2009

Oostenrijk!

08 April 2009

Hongarije nog een keer

08 April 2009

Roemenië nog een keer
Mirjam

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 125
Totaal aantal bezoekers 26350

Voorgaande reizen:

05 Mei 2010 - 15 December 2010

Tenerife

12 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

Ik zie ze vliegen

05 Januari 2009 - 20 April 2009

Erfurt

Landen bezocht: