Week 10 - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Week 10 - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Week 10

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

17 Maart 2009 | Duitsland, Erfurt

Ein schön guten Tag allen!
(of zoiets, die grammatica is mij nog te ingewikkeld…)
Ja, het werd tijd dat ik eens echte dholes moest zien (in Nederlands heten ze geloof ik 'Rode Hond'). Helaas is er nog geen plek voor dholes in Erfurt, maar daar wordt aan gewerkt!
Deze week ben ik een ochtendje mee geweest met collega Roy Bäthe. Hij is hier in Zoopark Erfurt bioloog, curator, planner en wat nog meer nodig is (zoals ook Heike) en ook hoofd van de Zooschule (de school hier in de dierentuin). Hij geeft daar lessen over van alles wat met dieren en biologie te maken heeft. Dit keer was er een klas kinderen die iets kwamen leren over vleermuizen. Roy heeft zelf drie vleerhonden thuis die hij met de hand heeft grootgebracht, omdat het weesjes waren. Hij had er eentje meegenomen: Luke. Hij had hem in een linnen tasje mee genomen, onder zijn jas, anders vliegt hij weg. In de les mocht ik hem bij me houden. Natuurlijk hebben we hem er ook uit gelaten zodat hij wat rond kon vliegen. De reacties zijn geweldig! Sommige mensen (lees: puberende meisjes) die het heel eng vinden en anderen die hem meteen willen aaien. Ik had expres een vest aan getrokken waar Luke makkelijk aan kon hangen, zodat hij geaaid kon worden. Kon zelf helaas geen foto’s maken, maar als ik een foto kan vinden van iemand anders, zal ik die op internet zetten.
Ben ook de dierentuin rondgelopen met een nieuwe plattegrond. Die is gemaakt met behulp van satellietfoto’s en moest gecheckt worden of alle wegen wel kloppen. En of alle gebouwen en dierverblijven er goed op staan. Ik weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar er stonden gebouwen op de kaart die er helemaal niet zijn! Ook zijn een aantal paden niet toegankelijk voor het publiek. Zo zie je de dierentuin eens van een andere kant!
Deze week is een nieuwe Poitou-ezel uit de dierentuin van Suhl aangekomen! Dit is een Frans ras en wat groter dan de ezeltjes in Dronten. Maar wel heel lief! Zoals alle ezels natuurlijk.
Ben afgelopen zaterdag naar de zoo in Halle geweest. Een ramp om met de auto te komen, het ligt midden in de stad. Er is wel een parkeergarage, maar die ligt aan een straat met eenrichtingsverkeer. En voor je het in de gaten hebt ben je er voorbij en moet je helemaal omrijden voor een tweede poging! Erg frustrerend. Maar het is wel een mooie dierentuin. Net als in Erfurt ligt het op een berg, maar dan de complete berg, niet aan 1 zijde zoals Erfurt. Je kan dus rondjes lopen en zo langzaam maar zeker omhoog. Op deze manier kun je dus ook van bovenaf in de verblijven kijken. Hebben ze mooi gebruik van gemaakt.

Tot volgende week!

• 17 Maart 2009 - 20:02

Jelka:

Hoop dat je nog een foto van de vleermuizen kunt vinden. Klinkt erg leuk!! En dat van die plattegrond is ook een bijzonder verhaal :-)
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!!!
    Groetjes