Week 9 - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu Week 9 - Reisverslag uit Erfurt, Duitsland van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

Week 9

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

10 Maart 2009 | Duitsland, Erfurt

Hallo allemaal!
Afgelopen week was een stil weekje. Heike nog op vakantie, 2 andere collega’s ziek. Aan het dhole stamboom heb ik zoveel gewerkt de afgelopen weken dat ik er nu niets meer mee doen kan. Heb emails gestuurd naar dierentuinen die dholes hebben, of hebben gehad om te vragen naar hun data. Zo heb ik al vrienden gemaakt in Rusland, Thailand, Japan, Ohio, San Diego, Toronto, enz. Want er zijn nog steeds kleine dingetjes die niet helemaal kloppen. Het enige wat ik nu nog kan doen is wachten op antwoord. Had vorige week nog een dhole die op twee plaatsen tegelijk was; in Moscow en in Novosibirsk (ook ergens in Rusland) en hij is ook in Sint Petersburg geweest. Maar in Moscow en Novosibirsk had hij jongen, in dezelfde jaren. Maar hij had voor beide dierentuinen hetzelfde nummer en dezelfde geboortedatum. Dus heb ik alle drie de dierentuinen een email gestuurd om te vragen hoe dat zit. Uit Novosibirsk kreeg ik deze week een antwoord. Het bleek toch om twee dholes te gaan. Zij hebben ontdekt hoe het ongeveer zit en hebben hun data aangepast. Nu klopt alles weer. En ben ook blij dat ik hun heb geholpen. Ze zijn erg precies met hun data in Novosibirsk, kunnen andere dierentuinen nog wat van leren!
Ben deze week ook bezig geweest met een enquête over het olifantenhuis. Die kunnen de bezoekers invullen en hun hart luchten over wat ze goed en slecht vinden en wat ze graag zouden zien in een nieuw olifantenhuis. Er zitten wel grappige antwoorden tussen. Mensen die grotere olifanten willen zien (er zijn hier Afrikaanse olifanten, er zijn geen grotere) en mensen die wel op de rug van een olifant een ritje willen maken.
Vorig weekend heb ik Tierpark Gera en Tiergarten Eisenberg gezien. Gera heeft veel Europese diersoorten. Die volgens mij vaak gevoerd worden door de bezoekers, want ze zijn erg gefocust op mensen die voorbij lopen. Maar het is wel een mooi park, midden in de bossen. Eisenberg is kleiner, dieren zitten ook iets dichter op elkaar. Maar het is wel mooi opgezet, met mooie verblijven. Ze hebben nog een heel oud berenverblijf laten staan voor het publiek om van binnen te bekijken. Het is echt een kooi met veel tralies en binnen hele kleine hokken. Tegenwoordig wordt er veel aan educatie gedaan in dierentuinen en dit hoort daar ook bij, om te vertellen dat je tegenwoordig dieren echt niet meer zo houden kan.
Afgelopen zondag ben ik naar Dresden en Chemnitz gegaan. Het was wel een paar uur rijden, maar omdat ik nu toch ‘in de buurt’ ben, wilde ik toch eens gaan kijken. Zeker Dresden. Dresden heeft een oude stadsdierentuin, maar toch veel ruimte voor de dieren. En ik wilde ook nog graag dholes zien, die hebben ze in Dresden! Maar ze lieten zich niet makkelijk fotograferen. Ze zaten achter in het verblijf, achter de bomen en struiken. In Chemnitz hebben ze ook een leuke dierentuin. Nog wel veel kooien, maar ook een paar ‘modernere’ verblijven. Ook hebben ze een mooi ‘vivarium’ met kikkers, salamanders, padden, vissen en reptielen. Daar heb ik veel diersoorten gezien die ik in andere dierentuinen nooit gezien heb. Vooral de salamandersoorten. Volgend weekend ga ik denk ik weer wat dierentuinen bezoeken. Het is veel te stil hier alleen in de Gästewohnung, dus ik trek er zoveel mogelijk op uit.
Groetjes uit Erfurt!

  • 10 Maart 2009 - 17:44

    Margot:

    Ik zal je deze week even een mail sturen met data waarop ik de stilte in het gastenhuis kan komen verbreken!

  • 11 Maart 2009 - 06:33

    Jelka:

    Hey Mirjam,
    ja, een stamboek bijwerken is een heel gepuzzel. Leef helemaal met je mee.
    Je hebt al aardig wat dierentuinen daar mogen zien. Leuk!! En je hebt trouwens een leuke kamer daar!! Hoeveel weken zit je nog in Duitsland? Ga je precies 20 weken of kom je eerder naar huis? Veel plezier nog en hoop voor je dat de dierentuinen reageren!!
    Groetjes

  • 11 Maart 2009 - 10:26

    Ast:

    Hoe kan je E-mail's versturen als je daar geen internet hebt ??

  • 11 Maart 2009 - 21:36

    Gurdie:

    Ik zal ook wat te lezen achterlaten ;) Goed dat je een foto van die Dhole erop hebt gezet, snap nu wat voor beesten t zijn (gewoon broertje van een vos:P) Leuk dat je nu een grotere kamer hebt. Wel met een super jaren 50 vloerbedekking. Maar voor oost-europa nog vrij normaal.

    Groetjes!

  • 16 Maart 2009 - 15:42

    Hannie:

    Hallo Mirjam,
    Hartelijk dank voor de uitnodiging die je stuurde vorige week, om je te komen bezoeken, erg lief van je maar het zal helaas niet kunnen.
    Als ik zo je weekverslagen (zo zal ik ze maar noemen)lees heb je het er best naar je zin en maak je heel veel mee.Wat leuk dat je al die steden en dierentuinen kunt bezoeken,daar leer je ook heel veel van natuurlijk.Hoe is het met je duits?kunnen ze je al een beetje verstaan.vast wel.
    Ik wist niet wat een dhole was dus ik heb nu ook iets geleerd.
    Wat een klus om die stamboom te maken en alle dieren op te sporen.
    Al die reacties die je uit allerlei landen krijgt lijkt me ook heel bijzonder en heel leuk.
    Ik hoorde van Elly dat je nog geen afstudeerplek hebt gevonden maar met al die kontakten die je nu allemaal hebt is er vast binnenkort ergens een plek voor je.
    Mirjam, heel veel succes nog de laatste weken en ik hoop je gauw weer te zien.
    Hartelijke groeten, Hannie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Erfurt

Erfurt

Recente Reisverslagen:

19 April 2009

back in Dutchland...

10 April 2009

Weer terug

09 April 2009

Oostenrijk!

08 April 2009

Hongarije nog een keer

08 April 2009

Roemenië nog een keer
Mirjam

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 145
Totaal aantal bezoekers 26363

Voorgaande reizen:

05 Mei 2010 - 15 December 2010

Tenerife

12 Juli 2009 - 24 Augustus 2009

Ik zie ze vliegen

05 Januari 2009 - 20 April 2009

Erfurt

Landen bezocht: