El Hierro & La Gomera - Reisverslag uit Puerto de la Cruz, Spanje van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu El Hierro & La Gomera - Reisverslag uit Puerto de la Cruz, Spanje van Mirjam Stolze - WaarBenJij.nu

El Hierro & La Gomera

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

14 December 2010 | Spanje, Puerto de la Cruz

Hola mi amigos!
Heb weer een hoop te vertellen! Ben donderdagochtend vroeg naar El Hierro vertrokken! Heb daarom in Los Cristianos overnacht, omdat ik anders niet op tijd op de boot kon zijn. Los Cristianos is heel toeristisch, mensen komen hier voor zon en strand. Heb voor de verandering een Engels restaurantje gevonden waar het toevallig curry-avond was, wat een geluk!! ja, na 7 maanden wil je wel eens iets anders ;-) Heb in geen maanden meer curry gegeten! Met kip, naan-brood en lekker pikant! Is toch anders als de curry van de chinees.
Heb weer de kans gehad (nee, genomen!) om wat van de andere eilanden te bekijken. Op de boot naar El Hierro was het erg druk, maar wel leuk mensen kijken ;-) badgasten, wandelaars en ook Canarios. Onderweg stopten we nog bij de haven van San Sebastian in la Gomera en de bot stroomde leeg! Een handjevol mensen bleef over op de grote boot die ook naar El Hierro gingen, vooral de wandelaars. El Hierro is een afgelegen eiland, het meest westelijk van alle Canarische eilanden. Vroeger was hier het nul-meridiaan, wat nu door Greenwich gaat. Men dacht toen ook dat dit het einde vand e wereld was, totdat Columbus het tegendeel bewees. El Hierro is dunbevolkt; weinig mensen en het leven is hier nog langzamer als op de andere eilanden. Het is hier ook niet toeristisch, omdat er zo weinig stranden zijn. Mensen komen hier voor de natuur of om te duiken. Er schijnen hier goede duikspots te zijn waar veel zeeleven te zien is. Ik heb een auto gehuurd en ben het eiland rondgereden. Er zijn veel uitkijkpunten (heten hier mirador) waar je schitterende uitzichten hebt over het eiland, de kusten en de oceaan. Heb daar veel foto´s van. Maar veel plaatjes waren te groot voor de camera waar ik helasa geen panoramafoto´s mee kan maken. Misschien kan ik er thuis op de computer iets van maken.
El Hierro is vaak mistig, zo ook toen ik er was. Maar heb toch nog ver kunnen kijken. De mist heeft ook wel iets misterieus. Het beste deel van El Hierro is het westelijke deel: er wonen geen mensen! Het is onherbergzaam gebied met steile hellingen en veel wind. De bomen staan er krom, die zijn zo gegroeid door de wind, ziet er bizar uit. In het midden van het eiland ligt een groot naaldbomenbos. Geeft een beetje het gevoel weer in Europa te zijn. Het zijn hoge bomen met alleen bovenin een ´bladerdak´, waardoor je ver tussen de bomen door kan kijken en heel veel schaduw hebt. Door de wind en de mist is dit eiland als een andere wereld; niet zoals de andere eilanden. Het is veel groener en niet zo warm. Dat kon ik goed merken toen ik terug ging naar La Gomera.